Tre gode råd til at bibeholde en aktiv hverdag

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Dette indhold er sponseret

Vi kender det allesammen. Vi ved godt, at vi burde tage den løbetur eller den tur ned i fitness, men det er svært at finde de fornødne kræfter. Dagen har været lang. Ungerne skriger, lektier hober sig op, der er travlt på arbejdet – undskyldninger er der nok af. Men det er vigtigt at bibeholde en aktiv hverdag, uanset alder, for at kunne leve et sundt liv. Mange forbinder aktivitet, som sport og motion, med noget hvor man skal have overskud for at kunne gøre. Dette er sjældent tilfældet dog, og ofte det præcis modsatte. Det giver overskud at dyrke motion og være aktiv. Af lige netop den grund, kan du nedenfor læse tre gode råd til dig, som ønsker at bibeholde eller komme i gang med en aktiv hverdag.

Organiser hjemmet praktisk

Det gælder om at have sit udstyr let tilgængeligt, så det ikke er endnu en ting, du skal bekymre dig om. Find løbeskoene ud af skabet og sæt dem på skoholderen. Få dem frem i syne, så du bliver mindet om, at dette er vigtigt og lige til at gå i gang med. Dette samme gælder, hvis du skal ud og spille bold med gutterne og veninderne. Anskaf dig boldholdere til væggen så du sætter motion frem i hjemmet. Glæden ved at motionere er ofte noget folk skal mindes om. Der er noget om sagen, når folk siger: “Du ved ikke hvad du har indtil du mister det”. Sæt fokus på dit savn af motion ved at minde dig om, at en aktiv hverdag giver dig glæde og overskud.

Planlægning, planlægning og atter planlægning

For mange mennesker handler det om prioritering. Hvordan jonglerer jeg en hverdag med lektier, børn, arbejde eller noget andet, samtidig med at jeg finder tid til at motionere og være aktiv? Det kan virke meget logisk, men det sker via planlægning.

Struktur i hverdagen er vigtigt, både for optimering af hverdagen, men også for at kunne holde styr på alle de ting, som sker. Derfor er det en god ide, at lave en ugeplan eller en månedsplan, hvor du kan indskrive tid og planer – heriblandt tid til motion. På den måde vil du hele tiden kunne holde styr på din hverdag, men samtidig også kunne se hvor meget motion, du får dyrket. For mange giver det stor glæde, at kunne sætte fluebenet ud for en gjort gerning – det giver overskud.

Husk at det skal være sjovt

Men det klart det allervigtigste, at du skal have det sjovt. Du skal have lyst til at dyrke motion og være aktiv i din hverdag. Du kan indrette dit hjem nok så praktisk eller planlægge nok så mange ture i fitness, men hvis ikke du har lyst til at tage afsted – så kan det være ligegyldigt.

Så find noget, du synes er sjovt og kan fordybe dig i. Det vil give dig stor glæde med tiden, og vil hjælpe dig til at komme af sted.