Sådan restituere du mest effektivt

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Restitution er en meget vigtig del af træningen. Når du træner, nedbryder du dine muskler, og når du restituere opbygger dine muskler sig større end før du trænede. Det er også en af grundene til styrketræning er noget af det mest effektive til vægt tab. Man forbrænder mere når man restituere, fordi musklerne bruger energi på at opbygge sig selv igen. Hvis du ikke restituere så vil det sige at det kan gå den forkerte vej, fordi kroppen ikke får lov til at opbygge musklerne igen. Vi giver dig en guide over metoder du kan bruge til at fremskynde kroppens restitution., læs med her og få overblikket.

Hvornår skal du restituere?

Hver gang du har trænet skal du restituere. Restitutions tiden kan altså variere afhængigt af din trænings længde og intensitet. Har du eksempelvis dyrket en let træning som tog kort tid, så kan du restituere på få timer. Men har du dyrket en intens styrketræning i 1-2 timer, kan det altså tage mellem 12-36 timer. Efter styrketræning er man 90-95% frisk efter 30 timer. Men man er altså først maksimalt restitueret efter 72-120 timer. Nu tænker du sikkert, hvad der så sker med dem som træner hver dag, og det er ikke fordi de går og bliver svage, bare fordi de træner hver dag. Typisk vil de have et program der rammer nogle muskler den ene dag. Så vil de typisk gå videre til nogle andre muskler næste dag, og derved kan de forskellige muskler nå at restituere, mens man går videre til andre muskelgrupper.

Effektiv restitution

Det lyder måske lidt underligt fordi, er restitution ikke bare at slappe af og sove? Og jo restitution er mest effektiv hvis man sover eller slapper af, men man kan altså gøre nogle ting der kan øge processens gang.

Først skal du sørge for at drikke meget vand umiddelbart efter træningen, da du skal genoprette væskebalancen.

Et par timer efter når du skal spise, så sørg for at genopfyld dine depoter, her skal du have nogle kulhydrater igennem fx ris, pasta eller gryn.

Er dine ben trætte kan du tage et par kompressions strømper på, og eventuelt på masseret benene. Hvis du ikke har en kæreste kan du få begge ting gennem recovery boots.