Sådan løfter du fællesskabet på dit arbejde

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Det er vigtigt, at der er en god atmosfære på ens arbejdsplads. For hvis ikke man trives, så kan det påvirke ens arbejds- og socialliv. Begge dele er desuden vigtige for, at man har energien og lysten til at tage på arbejde og gøre et godt stykke arbejde.

Desværre er der mange arbejdspladser, hvor ingen kender hinanden uden for kontorets rammer. Dette betyder, at ens liv bliver opdelt i to segmenter: arbejde og sjov. Men hvorfor ikke fusionere de to, så dagligdagen føles mindre opsplittet?

 

Tag initiativet

Det kan være svært at være den, der tager initiativet. Men det kan jo være, at andre fra din arbejdsplads også ønsker en mere social arbejdsplads og sætter pris på, at der er en, der vil tage førertrøjen på.

Det kan desværre være svært at bryde det faglige lys, I er vant til at se hinanden i. Derfor kan det være en god idé at gøre noget, der er helt uvant – for jer alle.

Brug fx en dag på at tage hen og køre Gokart sammen. Her har I muligheden for at konkurrere mod hinanden på venskabelig vis. Det bryder hurtigt med den faglige distance, I oplever på arbejdspladsen, og så er det god underholdning!

 

Foreslå en ordning

Det kan være svært at ændre kulturen på ens arbejdplads, når folk har vænnet sig til en bestemt social afstand. Derfor kan det også være svært at vedligeholde fællesarrangementer efter et arrangement. Hvis du er nervøs for, at ingen skal tage det næste initiativ, så kan du evt. foreslå, at I skiftes til at stå for et arrangement. Det behøves ikke at være mere end én gang om måneden, før I kommer tættere på hinanden på arbejdet.

Tænk hvor meget af dit liv du bruger på dit job sammen med dine kollegaer – hvorfor ikke optimere timerne og skabe et bedre arbejdsmiljø for dig selv og dine kollegaer?