
Hvordan bygger man et godt team?
januar 8, 2020Succes kommer i mange former og på mange måder. En ting er dog helt sikker – at ligegyldigt hvilken front man skal have succes på, så er at have de rigtige mennesker omkring en det vigtigste. Har man de rigtige mennesker omkring sig på arbejdspladsen, på sportsholdet eller derhjemme, så er chancerne for succes meget større. Faktisk kan det være direkte umuligt at få succes uden at have de rigtige mennesker omkring sig.
Derfor er det vigtigt at man plejer sine relationer og finder de rigtige personer, som har god indflydelse på en selv. Det er specielt vigtigt at have et godt team under dig hvis du er leder i en virksomhed. Og det er ikke altid nemt at finde de rigtige personer. Mange gange kan de udgive sig for at være noget de ikke er, før man lærer dem at kende.
Hvordan finder man de rigtige personer?
Som nævnt ovenfor kan det være en udfordring at finde de rigtige personer i dit team. Det er derfor helt essentielt at man er en god menneskekender, hvis man er i en position der har indflydelse på sammensætningen af teamet. Det kan godt være at mennesker med flotte CV’er eller uddannelse dukker op, men de er ikke nødvendigvis de rette kandidater af den grund. Dynamikken mellem dine medarbejdere er nemlig mindst ligeså vigtig, og har du ikke en god og behagelig stemning på arbejdspladsen, kan der opstå flere konflikter og udfordringer, som du ville være foruden ved at sammensætte et team hvor alle, eller i hvert fald de fleste er komfortable. Dine medarbejdere er ofte også mere motiverede til at yde en indsats, hvis de kan lide at komme på arbejde og har det godt socialt.
Men det er ikke kun vigtigt af sociale grunde. Det er også vigtigt at kunne spotte en person der har potentiale for at udvikle sig. Det kan måske være, at det står mellem 2 personer, hvor den ene har en lang og god uddannelse, men er ikke selvstændig nok til at kunne tage store og vigtige beslutninger. Den anden halter lidt på uddannelsen, men arbejder utroligt hårdt og lærer hurtigt. Han har en god sans for forretning og tager gerne selvstændige beslutninger. I sådan en situation er det vigtigt at man vurderer det fremtidige potentiale i begge personer. Kandidat nr. to vil med sikkerhed være et bedre fit for virksomheden på længere sigt, når altså han er på lige fod fagligt med første kandidat.
Hvordan motiverer du dit team?
Det er vigtigt at have motiverede medarbejdere. Har du ikke det, så har du ikke en succesfuld virksomhed. Det at have en virksomhed handler nemlig lige så meget om at skabe et godt miljø omkring dine medarbejdere.
Det kan derfor være en god idé at lave noget teambuilding i ny og næ. Det er altid sjovt at lave noget anderledes teambuilding, hvor man kommer lidt ud over sine grænser og lærer hinanden at kende på en helt ny måde. Det er altid en god idé at overraske sine ansatte på en god måde. Brandingen af din virksomhed er nemlig ikke kun overfor dine kunder, men særdeles også ansatte!
Lidt anderledes teambuilding kunne f.eks. være at tage dine ansatte med ud og riverrafte eller spille ishockey. Ishockey er en god mulighed for at få at udfordre dine ansatte og give dem et godt grin samtidig.