Den rette restitution gør en stor forskel

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Når man dyrker motion, så mærker man hurtigt, at musklerne er ømme flere dage efter – specielt, hvis man har ydet en større indsats, end man plejer. Dette er helt naturligt, da musklerne er blevet nedbrudt for at opbygge stærkere muskelmasse efterfølgende, men det kan være et stort problem, hvis man skal præstere i dagene efter. Her er den rette restitution absolut en nødvendighed, og der er mange forskellige måder, hvorpå man kan skabe de bedste rammer for en god restitution.

De gamle klassikere gør altid underværker

Restitution er et emne, der er blevet studeret og debatteret heftigt gennem årene, og stort set alle atleter og fritidsmotionister har deres egen måde at restituere på. Der er dog ingen tvivl om, at der er nogle anbefalede fællesnævnere for den gode restitution, og disse er en rigtig god idé at holde sig til, uanset hvad der ellers måtte virke for dig.

Først og fremmest anbefales det altid, at man sætter kroppen i let løb eller lignende efter en hård præstation. Det lader kroppen udskille affaldsstoffer, og det hjælper markant på restitutionsperioden. Herudover er det alment kendt, at man ved at spise en god portion protein efter træningen kan nedsætte restitutionsperioden, da musklerne opbygges af netop proteiner.

Til sidst er det også altid vigtigt med masser af søvn, hvis man skal restituere hurtigt. Når vi sover, arbejder kroppen på højtryk med at reparere sig selv, og det hjælper man bedst på vej ved at gå tidligt i seng.

Prøv den mere moderne tilgang

Selvom de ovenstående tricks ofte hjælper, så kan man også tage mere moderne remedier i brug, hvis man virkelig skal restituere hurtigt. Her hjælper en tur i et isbad f.eks. med at give kroppen et chok og en hurtig nedkøling, der kan være gavnlig. Herudover er det blevet meget moderne, blandt særligt fodboldspillere, at bruge de smarte recovery boots til at restituere benene.

Recovery boots er med til at øge blodgennemstrømningen i benene, og det leder til, at kroppen hurtigere kan genopbygge de sprængte muskelfibre. Det er smart og effektiv, og selv almindelige mennesker kan drage fordel af disse, hvis de træner meget.